Edito oktober 2025

Onze cursisten van de beroepsopleiding 'biologische en biodynamische landbouw' zijn intussen al enkele weken warm aan het lopen, maar mijn schooljaar bij Landwijzer is nog maar net gestart. Begin oktober mocht ik, Kristien, de fakkel van Pieter overnemen voor de communicatie binnen Landwijzer. Zijn focus gaat vanaf nu volledig naar de organisatie van de opleidingen.

Na 15 jaar voor de klas en aansluitend 5 jaar als zaakvoerder in duurzame retail met een verpakkingsvrije OHNE-winkel, voelt het alsof hier de puzzelstukken van al mijn passies en interesses mogen samenvallen: taal & communicatie, onderwijs en diepgewortelde duurzaamheid.

Van een nieuwe website over de nieuwsbrief tot het uitwerken van een fondsenplan. “En, oh ja, post je nu en dan ook iets op onze sociale media?” Mijn equivalent van een startende cursist die overspoeld wordt door het combineren van een stageplek met de lessen en soms nog deeltijds werk. Of onze boeren die dezer dagen alle bewaaroogst in sneltempo moeten binnenhalen en niet weten waar eerst te kijken.

“Weet je wat ook niet slecht zou zijn? Dat je de les Inleiding in de biologische en biodynamische landbouw mee volgt.” En zo belandde ik afgelopen week nog eens een hele dag achter een lessenaar.

Het was met een klein hartje dat ik bij hoofddocent Geert plaatsnam: Zou ik dat nog wel kunnen, zo urenlang intens luisteren en noteren? Hoorde ik daar wel thuis, als ‘niet-boer.in in wording’? Wist ik eigenlijk wel voldoende over biologisch boeren om überhaupt een zitje te verdienen in het lokaal?

Het werd een meer dan bijzondere dag waarin ik een groep in sneltempo zag ontkiemen van schoorvoetend naar gedreven, van durf ik m’n vragen wel stellen naar op die vraag wil ik nog even dieper ingaan. Met een docent die wist te boeien door simpelweg te kiezen voor de combinatie van een essentieel verhaal, een vaste, rustige stem en een krijtbord. Het was een verademing naast onderwijs dat zo vaak sneller en flitsender hoort te zijn.

Hoor ik jou, na een verleden van 15 jaar strijd voor innovatief onderwijs, nu pleiten voor terugkeer naar de traditie, Kristien? Geenszins.

“Het verschil tussen de traditionele landbouw van meer dan 100 jaar geleden en biologische landbouw nu schuilt in het hebben en gebruiken van kennis,” leerde ik. Dit biologisch onderwijs is zo gedragen door kennis dat het precies daarom als een heuse onderwijsinnovatie aanvoelt.

Tijdens het forum tussen de 2 lesblokken kregen de cursisten van het eerste jaar zaden mee voor hun kiemproef. “Kies wat diverse zaden, de ene kiemen snel, de andere wat trager, maar wat we vooral willen meten is hun kiemkracht, dat is het belangrijkste.” Laat die woorden van collega Ineke mijn wens zijn voor jullie opleidingsjaar: neem tijd waar nodig en ontkiem op volle kracht.
 

Kristien Lindemans, kersvers communicatieverantwoordelijke